عرفانعرفان، تا این لحظه: 6 سال و 8 ماه و 16 روز سن داره

عرفان کوچولو

آی دی اینستاگرام من ffanouss

شعر و داستان کودکانه

1401/6/24 20:33
نویسنده : مامان عرفان
252 بازدید
اشتراک گذاری

صبح که میشه خروسم        می‌زنه زیر آواز
میگه دیگه بیدار شـــــو         کوچولو از خواب ناز
از رختخواب در بیـــــــــــا        خورشید خانم بیداره
زمین چه روشن شـــده         با نور اون دوباره!
پاشو دیگه عزیــــــــزم           پاشو با لب خندون
سلام بکن به بـــــابـــا           به مادر مهربون
-----------------------------------------------------------------
شـروع هر کار خوب        با نام و یاد خداست
همان خدای زیبـــا         که داد به ما این کلاس
بارون میاد ریز ریز           تو دشت پاک و تمیز
سلام من به شما         شکوفه های عزیـــز
غنچه‌های قشنگــم        بچه‌های زرنگــــــم
امیدوارم خوب باشید       همیشه محبوب باشید
بازی کنید بخندیــــد        در روی غم ببندیــــــد
0---------------------------------------------
الســـون و ولســون             باز اومده زمستون
سه ماهه فصل پاییز            تمومه بچه ها جون
فصل پاییز سراسر               مـــهر و آبــان و آذر
حالا ما این سه ماه رو         گذاشتیمش پشت سر
چرخ چرخ ، عباسی           با همدیگه همــــبازی
آدم برفی می سازیم         آدم برفی می سازیم
----------------------------------------------
اتل متل یه مورچـــه            قدم می زد تو کوچه
اومد یه کفش ولگرد            پای اونا لگد کــــرد
مورچه ی پا شکسته          راه نمی ره نشسته
پاشا با برگی بسته            لنگون زنون و خسته
نمی تونه کار کنه              دونه ها رو بار کنـــه
تو لونه انبـــار کنــه             بچه هاشا شاد کنه
مورچه جونم تو ماهی         عیب نداره سیاهی
مانند شیر شاهـــی           خوب بشه پات الهی
---------------------------------------------------
جوجه جوجه طلائی           نوکت سرخ و حنائی
تخم خود را شکستی         چگونه بیرون جستی
گفتا  جایم  تنگ بود            دیوارش از سنگ بود
نه پنجره نه در داشت          نه کسی ز من خبر داشت
دادم به خود یک تکان            مثل رستم پهلــــــوان
تخم خود را شکستم          اینگونه بیرون جستـــم
------------------------------------------------
بهارم و بهارم                   شادی با خود میارم
شکوفه های سفید          گل های تازه دارم
سه ماه دارم همیشه       فروردین اولیشه
اردیبهشت و خرداد          ماههای آخریشه
-----------------------------------------------
پدر بزرگ خوبـــــم             همیشـــه مهربـونــه
وقتی که پیشم باشه         برام کتاب می خونه
مادر بــــزرگ نــــازم            خیلــی برام عزیــزه
هرچی غذا می پزه           خوشمــزه و لذیــذه
وقتی با اونها باشم           غصــه و غم نــدارم
دنیا برام قشنگـــه             هیچ چیزی کم ندارم
--------------------------------------------
بابای خوب و نازم
عزیز و دلنوازم
تو نعمت خدایی
تو خوب و با وفایی
خدا ترا نگهدار
که میروی سر کار
قرآن پاک و روشن
گفته است از تو با من
حرف ترا دهم گوش
-----------------------------------------------
شعر در مورد حروف الفبا
آ مثل آتش وآب آدم برفی وآفتاب

ب مثل باغ وبابا بهار و بوی گل ها

پ مثل پاییزسرد پروازیک برگ زرد

ت مثل توپ خورشید قرمزو زرد وسپید

ث مثل ثلث آخر با نمره های بهتر
ج مثل جوجه جیک جیک جنگل سبز و تاریک
چ مثل چوب وچِنار چَـکاوک وچمن زار

ح مثل حوله ،حُباب حیاط وحوض پرآب

خ مثل خوبی ،خدا خندیدن بچّه ها


د مثل دشت ودریا درخت سبزوزیبا

ذ مثل ذرّت شاد بازی کاکل وباد

ر مثل رنگین کمان هفت تاکمان توی آن
زمثل زنبورو زاغ زَنبَق زیبای باغ
ژ مثل ژاله برگل هدیه ی گل به بلبل
س مثل سایه ی بید ستاره های سپید

ش مثل شش تا شب تاب سه تا بیدار سه تاخواب
---------------------------------------------------------------------------------------
منم بچه مسلمان
که دارم دین و ایمان

کتابم هست قرآن
رسولم داده فرمان

به وقت صبحگاهی
کنم شکر الهی

بگویم نام مولا
بخوانم ذکر زهرا

به یاد نور باشم
که از شب دور باشم
-------------------------------------------------
شعر کودکانه مذهبی در مورد نماز

    وقتی نماز میخونم
    خدا منو میبینه
    به به به           به به به
    فرشته ای مهربون
    برام دعا میخونه
    به به به           به به به
    وقتی نماز میخونم
    فرشته ها میبینن
    به به به           به به به
    یکی یکی میانو
    رو سجادم میشینن
    به به به           به به به
    آی بچه های باهوش
    نماز نشه فراموش
    شیرین شیرین شیرینه،
    نماز چقد شیرینه
    آفرین به تو فرشته
    که جات تو بهشته
    با این نمازت حالا
    شدی تو مثل گلها
    امام عصر و زمان
    بهت میگه ماشالله
----------------------------------------------------------
اتل متل پروانه
نشسته روی شانه
صدا میاد چه نازه
میگه وقت نمازه
به این صدا چی میگن
میگن اذان اقامه
------------------------------------------------------------
شعر در مورد خدا

ای نام تو بهترین سرآغاز
بی نام تو نامه کی کنم باز
ای یاد تو مونس روانم
جز نام تو نیست بر زبانم
هم قصه نانموده خوانی
هم نامه نانوشته خوانی
از ظلمت خود رهائیم ده
با نور خود آشنائیم ده
-------------------------------------------------
شکر می‌ کنم خدا
هر کجا فقط تو را
مهربان تر از همه
ای امید قلب ما
ای که آفریده‌ای
ابر و باد و آسمان
آفریدۀ تو هست
این جهان و آن جهان
-----------------------------------------------------
خدای خوب و مهربان
داده به ما گوش و زبان
بخشیده ما را دل و جان
چشم و سر و دست و دهان
او داده ما را عقل و هوش
او داده ما را آب و نان
از لطف نعمت های او
ما زنده ایم و پر توان
-----------------------------------------------------
به نام خداوند رنگین کمان
خداوند بخشنده ی مهربان
خداوند سنجاقک رنگ رنگ
خداوند پروانه های قشنگ

خدایی که آب و هوا آفرید
درخت و گل و سبزه را آفرید
خدایی که از بوی گل بهتر است
صمیمی تر از خنده ی مادر است

خدایا به ما مهربانی بده
دلی ساده و آسمانی بده
دلی صاف و بی کینه مانند آب
دلی روشن و گرم چون آفتاب
---------------------------------------------------------
شکر می کنم ای خدا هر کجا فقط تو را
مهربان تر از همه ای امید قلب ها

آری افریده ای ابر و باد و آسمان
آفریده ی تو هست این جهان و آن جهان

می روم به راه راست راه خوب و روشنی
دور و گم نمی شوم چون همیشه با منی
-----------------------------------------------------------
شعر کودکانه در مورد بابا
بابای مهربونم
می‌خواد بره اداره
منظّم است و پرکار
کیفشو برمی‌داره

کنار در می‌ایسته
وا می‌کنه لبا رو
خیلی قشنگ و آروم
یاد می‌کنه خدا را

توی ادارشون هم
اول می‌گه بسم اللّه
عجب بابای خوبی!
چشم نخوره انشالا!
------------------------------------------------------
بابای خوب و نازم
عزیز و دلنوازم
تو نعمت خدایی
تو خوب و با وفایی
خدا تو را نگهدار
که میروی سرکار
قرآن پاک و روشن
گفته است از تو بامن
حرف تو را دهم گوش
الهی زنده باشی
ای پدر مهربون
--------------------------------------------------------
بابا که از در آمد
گفتم سلام بابا
جشن در اتاقم
لطفاً تو هم بفرما!

با مادرم دو تایی
گل هم خریده بودیم
شیرینی و لواشک
در ظرف چیده بودیم

بابا به جشنم آمد
گفت: آخ جان لواشک!
ما هم بلند گفتیم:
روز پدر مبارک!
----------------------------------------------------------
بازم رسیده از راه
روز قشنگ بابا

روز تولد امامم
بزرگ مرد دنیا

سیزده ماه رجب
امام اول ما

آمده است به دنیا
امام و دوست خدا
------------------------------------------------------------

چه قدر خوبی!
چه مهربانی!
در خانه ی ما
تو قهرمانی

از صبح تا شب
سرگرم کاری
جز شادی ما
فکری نداری

یک شاخه ی گل
یک بوس کوچک
بابای خوبم
روزت مبارک!

----------------------------------------------------
شعر در مورد مادر

مامان جونم چه ماهی
فدات بشم الهی
خیر ببینی ان شاءالله
برام زحمت کشیدی
نتیجه شو ببینی
مریض نشی تو مادر
اگه گفتی چی پرپر
کلاغ پر, گنجشک پر
رنج مامان جونم پر
اخم باباجونم پر
غصه و غم همش پر
--------------------------------------------------
 مامان که مهربونه
چراغ خونمونه
توی خونه می مونه
میره تو آشپزخونه
غذا بازم می پزه
که خوبه و خوشمزه
می گه به ما نوش جان
خسته نباشی مامان
-----------------------------------------------------
آموزش حروف الفبا
ش ش ش،ش   هستم              یه حرفِ خوشگل هستم
توی     شهر        الفبا                 کنار     سین      نشستم
با  شادی  و    با   خنده               می یام      اوّل      شنبه
با  شور و شوق کوشش             می یام      آخر    ورزش
آی    بچه ی    بازیگوش             در خواندن   درس  بکوش
توی   روز  و  توی   شب             بنویس  تو   مشق   شب
شکر     خدای       دانا                که داده(شـ ش) به ماها
------------------------------------------------------
اسمت چیه ؟(ر) هستی؟         نه نه نه (ز) هستم
نمی بینی نقطه ای                   بالای سر گذاشتم
پس بدانید (ز) هستم                 فقط یک شکلی هستم
هر جا صدایم بیاید                     آن جا من حاضر هستم
مثل آخر سرباز                          یا آخر جانماز
اوٌل زیبا و  زرد                            وسط آزاد  هستم
قدری خمیده هستم                 بالای خط نشستم
با شش صدای زیبا                   هر جا بخوانید هستم
-----------------------------------------------------------
زاغه عاشق گردو
زاغه بودش شکمو
زاغه به هر جا سر میزد
برای گردو پر می زد
-------------------------------------------------------
یک زاغ سیاه شنگول
چه زیبا و چه مقبول
قررر  قررر  می خونه
الفبا رو می دونه
-------------------------------------------------------------
گاهی بالا  گاهی پایین                 بر     روی    خط     نشستم
قدری   خمیده   هستم                فعال   و   پر      کار    هستم
هر    جا    صدایم    بیاد                حاضر   در    آن    جا    هستم
اوّل     وسط   یا   آ خر                  فقط این شکلی ( ر ) هستم
مثل   یک  روز   روشن                  در     مرغ    و   دریا    هستم
یک  رودخانه  پر  از  رنگ                 با        بچّه های          زرنگ
در   درس های مدرسه                  حروف   و    عکس     قشنگ
------------------------------------------------------------
تو جدول الفبا
ر هستم ای بچه ها
مثل د تنها هستم
خوشگل و زیبا هستم
رهست صدام همیشه
خیلی کشیده می‌شه
دستم رو خط دراز  نیست
کارم همیشه هست بیست
دنباله‌ام رو ببین
گاهی می‌افته پایین
چه اول و چه آخر
وسط یا جای دیگر
فقط به فکر خویشم
هیچ وقت عوض نمی‌شم
حالا من و شناختی؟
کدوم نشونه هستم؟
ر هستم و ر هستم
ر هستم و ر هستم
--------------------------------------------------------
شکل سرسره دارم
در سر سه نقطه دارم
در همه جا می آیم
کشیده است صدایم
اول ژله هستم
وسط رژه هستم
آمده ام در پژمان
در ژاکت ودر مژگان
-----------------------------------------------------------
داستان
یک روز باد و خورشید سر این که کدام یک قو یتر است باهم بحث می کردند. آخر سر تصمیم گرفتند با هم مسابقه بدهند تا ببینند کدام قوی تر است.

مردی داشت از آن حوالی رد میشد خورشید گفت: “بیا ببینیم کدام از یک ما می تواند کت این مرد را از تنش دربیاورد؟”

باد قبول کرد. اول قرار شد باد امتحان کند. باد همه ی قدرتش را جمع کرد و وزید و وزید و وزید. اما مرد نه تنها کتش را درنیاورد، بلکه کتش را بیشتر به خودش پیچید.

بعد نوبت خورشید شد. قدرتش را جمع کرد و شروع کردن به تابیدن. خورشید انقدر تابید و آفتاب را پهن کرد روی زمین، تا مرد گرمش شد و کتش را درآورد.

خورشید در مسابقه برنده شد.
------------------------------------------------------------

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)